Firmagaver

Å gi gaver til kunder og ansatte er en langvarig tradisjon i næringslivet som ikke bare styrker forretningsrelasjoner og bygger lagånd, men som også kan være et viktig verktøy i bedriftens markedsføringsstrategi.

Hva er viktig å tenke på?

Veloverveide firmagaver kan spille en rolle i å bygge gode relasjoner, motivere ansatte, og fremme bedriftens merkevare. Det er imidlertid viktig å navigere riktig i dette landskapet, i en tid hvor etiske standarder og lovmessige retningslinjer stadig blir strengere.

Her finner du 6 gode tips på hva du bør tenke gjennom når du planlegger å gi firmagaver for å sikre at både intensjon og utfall blir slik du hadde tenkt deg;

1. Gjør deg kjent med om mottakerbedriften har reguleringer

I større organisasjoner kan det være interne retningslinjer som ikke tillater at hverken enkeltpersoner, eller avdelinger, kan motta gaver fra forretningsforbindelser.

2. Sørg for å tilpasse firmagaven til mottakeren, og til anledningen

La gaven vise at du kjenner til hvilke verdier, preferanser og interesser kunden eller kollegaen din har. Med en god balanse mellom personalisering, relevans, og nytteverdi, vil mottakeren sitte igjen med et positivt inntrykk som varer.

3. Tenk på timingen

Vær påpasselig med at tidspunktet for overrekkelse av firmagaver henger sammen med anledningen den gis i. Unngå å gi firmagaver samtidig som man er i kontraktsforhandlinger, i en anbudsprosess, eller hvis man står i en konfliktsak.

4. Balanse mellom budsjett og kvalitet

En gave til ansatte eller kunder trenger ikke være dyr. Det finnes mange alternativer på god kvalitet til en fornuftig pris. Finn en god balanse mellom disse faktorene. 

5. Merkevareprofilering

Uansett hvilken type firmagave du velger bør du sørge for en form for profilering av eget merkenavn eller logo. Mange typiske profileringsartikler kan egne seg godt som gave til ansatte. Med en nøktern, men strategisk plassering av logo eller navn, får du også langvarig eksponering av din egen bedrift uten at det fremstår som et promoteringsprodukt. 

6. Skatteregler

Gaver til ansatte er skattefrie for mottakeren så lenge verdien ikke overstiger kr 5000,- per år. Bedriften kan dra nytte av skattefradrag for disse gavene, men ikke MVA-fradrag. 

For gaver til kunder og forretningsforbindelser, kan man få både skattefradrag og MVA-fradrag dersom verdien på gaven ikke overstiger kr 100,-. Gaver med en verdi mellom kr 100,- og kr 275,- berettiger til skattefradrag, men ikke MVA-fradrag. Gaver med en verdi over kr 275,- gir ingen fradragsrettigheter.

Det er imidlertid viktige unntak og spesifikke situasjoner som kan påvirke fradragsmulighetene. Det anbefales derfor å undersøke nøyaktig hva som gjelder for din situasjon, slik at du sikrer deg alle relevante fradrag.

Vi hjelper deg gjerne å finne firmagaver som passer for ulike anledninger.

Har du spørsmål, så har vi svar!