Salgsvilkår

Generelle salgsvilkår

Avtalen gjelder salg foretatt av Strømmes24 AS (org.nr. 937 234 120). Salgsgjenstandenes spesifikasjoner, kvalitet, frakt, pris og volum skal avtales for hvert kjøp i en ordrebekreftelse.
Kjøpsloven gjelden i den grad ikke annet er angitt i disse salgsvilkårene.

1. Definisjoner

  • Leverandør: Strømmes24 AS
  • Kjøper: Det selskapet som foretar bestilling og bekrefter kjøpet ved aksept av ordrebekreftelsen.
  • Leveringstid: Det tidspunkt hvor avtalte varer blir levert på leveringsstedet som er bestemt for levering av avtalte varer.
  • Leveringssted: Det stedet som er avtalt for kjøpers overtagelse eller avhenting av levering av avtalte varer.
  • Ordrebekreftelse: Bekreftelse som beskriver volum, pris, leveringssted og -tid, varenes kvalitet/utforming samt bekrefter kjøpers bestilling.
  • Fraktordrebekreftelse: Bekreftelse som beskriver frakt og leveringsbetingelser, leveringskostnader samt
    leveringssted i henhold til tilhørende ordrebekreftelse.

2. Avtaleinngåelse

Ved aksept av ordrebekreftelse godtar kjøper også disse generelle salgsvilkårene med tilhørende vedlegg.
Disse generelle salgsvilkårene skal presenteres for kjøper senest sammen med ordrebekreftelsen.

Dersom kjøper ikke kommer med innsigelser til ordrebekreftelsen/fraktordrebekreftelsen innen 24 timer etter mottak av denne, skal ordrebekreftelsen/fraktordrebekreftelsen anses som akseptert.

3. Avtalens dokumenter

Avtalen består av et eventuelt særskilt avtaledokument med vedlegg dersom dette er laget, disse generelle salgsvilkår samt ordrebekreftelse og fraktordrebekreftelse.

Dersom det er motstrid mellom bestemmelser i disse salgsvilkår og ordrebekreftelse/fraktordrebekreftelse eller det særlige
avtaledokument, skal ordrebekreftelsen/fraktordrebekreftelsen eller det særskilte avtaledokument ha forrang.

4. Levering

Levering har funnet sted når de bestilte varene er levert eller stilt til kjøpers disposisjon, avhengig av avtalte leveringsbetingelser på avtalt leveringssted. Dersom ikke annet er særskilt avtalt, skal varene anses som levert når de er klare til avhenting på leverandørens forretningssted eller tilhørende lager.
Oppgitt estimert leveringstidspunkt fra leverandøren forplikter ikke under noen omstendigheter leverandøren til å levere på et fastsatt tidspunkt. Leverandøren forplikter seg kun til etter beste evne å levere de avtalte varer så raskt som mulig.

5. Leverandørens plikter

Leverandøren forplikter seg til å levere bestilte varer med avtalt kvalitet og volum. Kjøper aksepterer at levert volum kan fravike bestilt volum med 5 % uten krav på prisavslag eller erstatning.
For alle tilfeller skal varene ha levetid som er ventelig for denne typen produkt. Varene skal inneholde godkjente materialer og være produsert i samsvar med norsk lov.

6. Ansvar for underleverandører

Leverandør har ansvar for at underleverandører eller tredjepart som utfører oppgaver på leverandørens vegne oppfyller samtlige krav i denne avtalen, så langt leverandøren selv ville ha vært forpliktet til det samme etter avtalen.

7. Vederlag for prisjusteringer

Pris for varene skal avtales i ordrebekreftelsen. Pris for frakt og fraktrelaterte kostnader avtales i fraktordrebekreftelsen. Kun prisinformasjon som avtales i ordrebekreftelsen skal anses som bindende.
Kostnader til transport og lager er ikke inkludert i prisen for varene med mindre dette avtales særskilt.
Dersom valutaen som leverandørens kostpriser bygges på endres slik at dette gir en økning på mer enn 5 %, kan leverandør valuta justere avtalt pris med den faktiske økningen dette medfører for sluttprisen på varene. Denne bestemmelsen gjelder også fraktkostnader.
For løpene avtaler som gjelder over et lengre tidsrom:

  • Oppgitte og avtalte varepriser og fraktpriser i ordrebekreftelsen/fraktordrebekreftelsen kan for bestillinger som foretas 3 måneder etter avtaledato justeres av leverandør, dersom prisendringer hos underleverandører øker slik at samlet varepris/ fraktkostnader øker med 5 % eller mer.
  • Varer som oppbevares på Leverandørens lager i 12 måneder eller mer skal prisjusteres i henhold til KPI. Justeringen skal foretas på fakturatidspunkt med basis på den indeks som var gjeldende på leveringstidspunktet.

Alle varer skal betales i norske kroner. Alle priser skal oppgis eksklusive mva.

8. Betalingsforpliktelser

Kjøper skal betale varene innen 20 dager etter leveringstidspunktet, dersom ikke annet er avtalt i ordrebekreftelsen/fraktordrebekreftelsen. Dersom kjøper ikke betaler på forfall, kan leverandør kreve rente av det beløp som er forfalt til betaling i henhold til lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket
betaling m.m. (forsinkelsesrenteloven).

9. Immaterielle rettigheter

De løsninger som leverandør utarbeider og designer for kjøper kan leverandør også levere til andre kunder, dersom annet ikke er eksplisitt avtalt mellom partene.

10. Lagerhold

Det kan avtales mellom partene at bestilte varer skal oppbevares på leverandørens lager og gjøres opp av kjøper etter hvert som kjøper får levert varene. Pris for denne tjenesten skal avtales særskilt i egen ordrebekreftelse. Leverandør skal i slike tilfeller ha oversikt over hvilke varer som omsettes og størrelsen på restbeholdning. Dersom ikke annet er avtalt kan leverandør si opp en slik avtale om lagerhold med tre måneders varsel. Ved oppsigelse av avtale om lagerhold, vil resterende beholdning sendes kjøper for kjøpers regning. Leverandør skal holde varer forsikret mot skade, herunder naturskader, og tyveri.

11. Eiendomsrett og risikoovergang - salgspant

Eiendomsrett for varene tilfaller kjøper når kjøper overtar besittelsen av varene etter leveringstidspunktet jfr. pkt. 4. Risiko for varene går samtidig over på kjøper når varene er levert i henhold til punkt 4.
Leverandør forbeholder seg salgspant i alle varer frem til disse i sin helhet er gjort opp av kjøper.
Salgspantet vil komme frem av ordrebekreftelsen hvor det samtidig er angitt hvilke varer og hvilket beløp som er sikret ved salgspantet jfr. pantelovens § 3-17 jfr. § 3-14.

12. Mislighold

Det foreligger mislighold fra leverandørens side dersom bestilte varer ikke leveres i samsvar med kvalifikasjoner, krav og volum som avtalt.

13. Varsling

Kjøper skal straks reklamere skriftlig overfor leverandør så snart kjøper kan konstatere en mangel og et mislighold. Dersom kjøper ikke reklamerer innen 10 dager etter at kjøper oppdaget eller burde oppdaget mangelen, mister kjøper sin rett til å kreve misligholdsbeføyelser.

Kjøpere skal dokumentere reklamasjonen skriftlig inkludert bilder og sende prøve(er) til leverandøren sammen med reklamasjonen eller uten ugrunnet opphold deretter. Dersom leverandør er forhindret fra å overholde sine plikter etter avtalen, skal kjøper straks varsles skriftlig. Varselet skal angi årsaken til manglende etterlevelse og beskrive hvilke tiltak leverandør har iverksatt for å levere i henhold til avtale.

14. Retting

Leverandøren har i en periode på 30 dager etter reklamasjon fra kjøper rett til å utbedre feilen. I denne perioden har kjøper ikke krav på å gjøre gjeldende andre misligholdsbeføyelser.

Dersom de bestilte varene er produkter som tilpasses og tilvirkes særskilt for kjøper, har leverandør krav på å rette feilen i en periode på 90 dager fra reklamasjon. I denne perioden har kjøper ikke krav på å gjøre gjeldende andre misligholdsbeføyelser.

Leverandør skal dekke kostnader ved frakt av varer som returenes til leverandør i samsvar med denne bestemmelsen.

15. Prisavslag

Dersom det foreligger mislighold som ikke avhjelpes, har kjøper rett til å kreve prisavslag. Prisavslaget skal tilsvare redusert verdi av leverte varer. Prisavslag skal hensyntas ved et eventuelt erstatningskrav fra kjøper.

16. Heving

Dersom misligholdet er å anse som vesentlig, kan kjøper heve avtalen med øyeblikkelig virkning, så lenge misligholdet ikke kan tilskrives årsaker kjøper skal hefte for.

17. Erstatning

Hver part kan kreve erstatning for tap som skyldes mangler, forsinkelser eller mislighold av avtalens forpliktelser forutsatt at vilkårene etter kjøpslovens § 27 (1) til (4). jfr. § 40. Indirekte tap kan uansett ikke kreves erstattet av noen part slik at Kjøpslovens § 27 (5) og § 40 (3) a er fraveket. Begrepet indirekte tap
omfatter, men er ikke begrenset til, tapt fortjeneste.

18. Avbestilling

Kjøper kan ikke kreve å avbestille varer etter at leverandør har utstedt sin ordrebekreftelse. Retten til å komme med innsigelser mot ordrebekreftelsen etter pkt. 3, gir ikke kjøperen rett til å avbestille.

19. Konkurs

Hvis det åpnes gjeldsforhandlinger, akkord eller konkurs, eller annen form for kreditorstyring hos en av partene, kan den andre parten heve avtalen med øyeblikkelig virkning.

20. Force Majeure

Dersom det oppstår situasjoner som skal anses som Force Majeure, og partene ikke klarer å avhjelpe hindringene, suspenderes begge parters forpliktelser etter avtalen. Den andre parten skal varsles om Force Majeure så snart som mulig. Dersom Force Majeure ikke opphører innen 90 dager etter at varsel om Force Majeure ble mottatt av den annen part, kan begge parter heve avtalen. Kjøper plikter likevel og betaler avtalt pris for de varer som ble bestilt og levert før Force Majeure oppstod. Partene kan ikke rette andre krav mot hverandre som følge av avslutning av avtalen etter denne bestemmelsen.

21. Tvister

Rettigheter og plikter etter denne avtalen bestemmes av norsk rett. Tvister som ikke løses i minnelighet skal bringes inn for Kristiansand tingrett som verneting.

Har du spørsmål, så har vi svar!