Vi har landet storkontrakt med Equinor!

De neste fem årene skal gave- og profileringsselskapet Strømmes A/S selge varer til Equinor for 100 millioner kroner.

Det er over 10.000 bingovinnere på plattformene til Equinor i løpet av året. Det sier seg selv at det ikke er bærekraftig å frakte alle premiene ut og tilbake igjen på supplybåter og i helikopter, sier Michael Romeril, salg- og innkjøpsdirektør ved Strømmes AS. Sammen med administrerende direktør Karl Johan Bjerge eier han hovedeier i gave- og profileringsselskapet i Rigedalen i Kristiansand.

Det er ti år siden selskapet for første gang signerte kontrakt med daværende Statoil – en avtale som fortsatt er verdt mellom 17 og 20 millioner kroner i året.

Fram til nå har de levert alt fra gaver og profileringsartikler, ullklær og treningstøy til Equinors ansatte til lands og til vanns. Nå har selskapet igjen hanket inn storkontrakt med energiselskapet:

De neste fem årene skal Kristiansand-selskapet levere varer og tjenester til Equinors plattformarbeidere for 100 millioner kroner, med opsjon for fem nye år.

– En «gamechanger»

De to eierne beskriver siste signering som en «gamechanger» for selskapet, som ble startet av Leif Strømme i 1963.

I 2020 ble «reklame» strøket fra firmanavnet, og selskapet er nå landets nest største innen gaver og profilering for bedriftsmarkedet.

– Vi får nå en annen rolle enn vi har hatt tidligere. Tusenvis av ansatte i Equinor jobber turnus med to uker på plattformene av gangen. De går 12-timersvakter, og Equinor er ansvarlige for å sørge for at de har et godt tilbud for trivsel og helse de andre tolv timene av døgnet, forklarer Romeril.

Det være seg fiskeutstyr til fiskeklubben, garn og strikkepinner til strikkeklubben, eller instrumenter til bandene på de 34 plattformene. Til nå har energikjempen hatt leveranser fra flere forskjellige tilbydere. Fra nyttår er Strømmes på banen.

Vekst

I pandemiåret 2020 måtte Strømmes omstille seg, og satset tungt på smittevernutstyr og antibac.

Det ble tidenes beste år med nesten 21 millioner i overskudd før skatt. Samme år bevilget eierne seg ni millioner kroner i utbytte.

Nå er lageret igjen tømt for munnbind og antibac. For neste år venter eierne ytterligere vekst. I fjor kjøpte selskapet opp Aksess & Daylight i Vestby som året før omsatte for 46 millioner kroner. Nye oppkjøp er ikke på trappene, ifølge eierne.

– Vi forventer markant vekst i 2023, og utvider med dette til nye markeder. Vi tenker at det er tre måter vi kan vokse på: Vi kan kjøpe opp, utvide sortimentet eller utvide leveranseområdet. Nå går vi for en kombinasjon av de to siste, sier Bjerge.

Lørdagsbingo

At Strømmes blir en så stor leverandør til Equinor stiller strenge krav til solide, digitale tjenester.

Og det er her blant annet lørdagsbingoen kommer inn i bildet.

– Sammen med Equinor har vi tre fokusområder i avtalen: Digitalisering, standardisering og bærekraft. Nå samler de alt i én kontrakt, som vi skal systematisere gjennom en egen innkjøpsportal, forklarer salgsdirektøren.

De mange tusen bingopremiene har vært blant varene som til nå har blitt fraktet over til plattformene med supplybåter, for så å bli flydd hjem igjen sammen med heldige vinnere etter endt skift. Nå skal offshorearbeiderne kunne bruke digitale gavekort i en egen nettbutikk, og få gavene sendt rett hjem på fastlandet.

I samme portal skal det være mulig å koble seg på streamingtjenester som Netflix, eller melde seg på sosiale tiltak som bandøving og trening. Målet er å få på plass en app som dekker alle behov.

Omstrukturerer velferd

Pressetalsperson Gisle Ledel Johannessen i Equinor sier at selskapet valgte Strømmes fordi de møtte de tekniske og kommersielle kriteriene best. Han understreker at Strømmes ikke er det eneste selskapet som skal levere velferdstjenester.

– Vi har gjort noen omstruktureringer innen leveranser av velferdstjenester, men denne avtalen vil fortsatt ikke være den eneste som dekker velferd.

– Hvilke beløp sparer eventuelt Equinor på å samle alt under en tilbyder i stedet for å bruke flere forskjellige?

Vårt hovedformål har vært å oppnå mer bærekraftige løsninger, og vi vil fortsatt kunne benytte andre tjenesteleverandører i tillegg til denne avtalen. Vi ønsker ikke å kommentere nærmere på kommersielle forhold, sier Johannessen.

Han vil ikke svare på spørsmål om hvor mange tilbydere som deltok i konkurransen.

Prosjektleder Monica Sofie Olsen har varierte arbeidsoppgaver. Her er hun i gang med å pakke inn 392 pakker som skal sendes videre som julegaver til ansatte ved en bedrift. Foto: Kristin Ellefsen

Kontroller i Kina

Både han og Romeril mener mangeårig arbeid med produktsikkerhet og bærekraft har vært avgjørende for at de vant blant annet Equinors anbud.

– Vi utvikler oss, og har hele tiden fokus på bærekraft og digitalisering. Dette krever også kundene av oss. Vi har hatt mange turer til leverandørene våre i blant annet Kina for å kontrollere at de oppfyller både våre egne og internasjonale standarder. I en årrekke kuttet vi flere leverandører på hver tur, og har nok halvert antallet vi handler fra, sier Bjerge og Romeril.

Strømmes drifter allerede et hundretalls nettbutikker for kunder over hele landet, og sender 40–50.000 pakker i året fra lageret i Kristiansand. Snart flytter de lageret over i dobbelt så store lokaler rett ved nye E 39 på Lohnelier, og bedriften utvider også med fire nye ansatte. Ved årets slutt er det ventet at de har solgt varer og tjenester for nærmere 200 millioner kroner.

– Nå er det jo min jobb å aldri være helt fornøyd, men jeg er måtelig fornøyd. Vi har en sunn drift, sier Bjerge med glimt i øyet.

Dette innlegget er skrevet og publisert av Fædrelandsvennen fvn.no 02.12.2022

Har du spørsmål, så har vi svar!